Sports background. Closeup photo of handsome bodybuilder guy prepare to do exercises with barbell in a gym, keep barbell plate in hands

Unikaj tych błędów po treningu!

Trening jest ważny, nawet bardzo ważny, jeśli marzymy o kształtnej, wyrzeźbionej sylwetce oraz byciu w formie. Ale czy zdajesz sobie sprawę jakie znaczenie ma to, co robisz po skończonych ćwiczeniach? Otóż to! Sprawdź 7 najczęściej popełnianych błędów po treningu.

teddy-teddy-bear-association-ill-42230

 

Wiemy jak pracochłonna jest walka o idealną figurę – zbilansowana, zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna, uzupełnianie płynów itd. Czy wiesz, że możesz to wszystko zniweczyć popełniając kilka, wydawać by się mogło, małych błędów? Rezultaty ćwiczeń w dużej mierze zależą od tego, co robisz po skończonym treningu. Zobacz czy nie popełniasz któregoś z poniższych błędów.

  1. Nie „studzisz” organizmu

Po każdym treningu, a zwłaszcza po tych intensywnych, należy dać sobie czas na uspokojenie organizmu po wysiłku. Podczas aktywności fizycznej tempo bicia Twojego serca przyspiesza, a ciśnienie wzrasta, dlatego tak ważne jest pozwolenie sobie na powrót do bezpiecznej normy. Każdy profesjonalista zaleca, aby na koniec treningu poświęcić kilka minut na wyciszenie organizmu poprzez np. marsz na bieżni. Układ krążenia wraca do regularnej pracy, a samo studzenie pozwala uniknąć kontuzji.

  1. Pomijasz rozciąganie

Niestety mamy tendencję do pomijania czynności podczas których, mamy wrażenie, że wyglądamy śmiesznie. Mężczyźni bardzo często odpuszczają sobie rozgrzewkę oraz stretching, gdyż nie chcą się wygłupić przed kolegami i innymi osobami znajdującymi się obok. Jednak prawdziwy amator sportu powinien wiedzieć, że zarówno rozgrzewka, jak i stretching to czynności nierozerwalnie związane z treningiem. Dzięki nim unikniesz groźnych kontuzji, a dobre rozciągane po treningu pozwala zminimalizować lub wyeliminować bolesne zakwasy, które potrafią skutecznie utrudnić i zmniejszyć efektywność kolejnych treningów.

pexels-photo-128597

  1. Nie jesz nic po treningu

Czy wiesz, że posiłek po treningu jest równie ważny, jak ten zjadany zanim zaczniesz ćwiczyć? Nie martw się, nie jest to nic specjalnego, ponieważ posiłek przed i po treningu nie różni się bardzo od siebie. Ten zjadany przed powinien zawierać lekkostrawne białka i węglowodany o niskim indeksie glikemicznym. Jest to uzależnione od naszego dużego zapotrzebowania na energię podczas wysiłku. Posiłek po treningu ma umożliwić organizmowi regenerację, o ile będzie sensownie skomponowany. Idealna przekąska powinna składać się z kombinacji węglowodanów i białka np. jogurt grecki z borówkami i garścią orzechów. Jeśli nie jesteś pewien co do końca powinieneś zjeść – zawsze możesz sięgnąć po gotową odżywkę białkową, która uzupełni braki białka i przyspieszy regenerację.

  1. Nie przebierasz się po treningu

Wiele osób nie przebiera się zaraz po treningu, gdyż jest im na tyle wygodnie, że pozostają w tych samych, fitnessowych ubraniach jeszcze wiele godzin. Inni nie przebierają się, gdyż uznają, że zaraz po powrocie do domu i tak będą brać prysznic i im się to po prostu nie opłaca.  Pamiętaj jednak, że noszenie mokrych, brudnych i spoconych ubrań może prowadzić do infekcji wywoływanych przed drożdże. Nie ryzykuj i po skończonej aktywności fizycznej wskocz pod prysznic i załóż czyste ubrania.

  1. Bierzesz prysznic po kilku godzinach

Mycie się zaraz po treningu to kwestia zarówno higieny, jak i zdrowia. Pot pozostawiony na skórze może doprowadzić do szybkiego namnożenia się bakterii, których skutkiem będzie uciążliwa i swędząca wysypka. Zimny prysznic koi obolałe partie ciała, a cieplejsza woda pomaga w rozluźnieniu i regeneracji mięśni.

water-shower-bathroom-theme-water-78931

  1. Pijesz alkohol po treningu

Jeśli umawiasz się z przyjaciółmi zaraz po treningu, lepiej zaproponuj kino a nie pub. Drinki potrafią skutecznie zniweczyć Twój poniesiony trud na siłowni. Alkohol odwadnia i spowalnia regenerację mięśni oraz dostarcza pustych kalorii. Zaleca się aby minimum 30 minut po skończonym treningu nie pić nic poza wodą. Oczywiście później możesz sobie pozwolić na drinka, jednak warto pamiętać, że alkohol zawiera dużo pustych kalorii, a pity w nadmiarze szkodzi Twojemu zdrowiu i kondycji.  Jeśli zależy Ci na formie, najlepiej całkowicie zrezygnuj z picia alkoholu, gdyż nawet intensywne i regularne treningi nic nie zmienią, gdy będziemy zbyt często chwytać za butelkę wina lub kolejny kufel piwa.

  1. Nie odsypiasz

Sen to czas regeneracji całego organizmu, który działa na nas zbawiennie. Regularne trenowanie wymaga od nas równie wiele odpoczywania. Odpowiednia ilość snu przed i po wysiłku to kluczowy element sukcesu, gdyż wtedy wzmacniają się mięśnie, odzyskujemy energię, a organizm ma możliwość naturalnego ozdrowienia. Kiedy jesteśmy zmęczeni nie mamy ani siły ani ochoty na wymagające treningi. Regeneracja podczas snu pomaga naszym mięśniom, ścięgnom i kościom odpocząć. Przy skrajnym zmęczeniu efekty aktywności fizycznej mogą być całkowicie niewidoczne.

pexels-photo-271897

Na koniec warto zapamiętać, że maksyma „co za dużo, to niezdrowo” tyczy się również treningów. Zbyt intensywne i częste zajęcia sportowe mogą nam zaszkodzić. Ćwiczenie dzień po dniu może sprawić, że Twoje tętno spoczynkowe będzie wyższe niż zazwyczaj, Twoje mięśnie będą bolały nawet do 72 godzin, będziesz częściej łapać kontuzje, odczujesz spadek samopoczucia, problemy ze snem i ciągłe zmęczenie. Dlatego we wszystkim należy zachować zdrowy umiar.

Źródło:

https://portal.abczdrowie.pl/

0 komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Napisz komentarz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>