Anzeichen-einer-Schwangerschaft

Problem z rozstępem mięśni prostych brzucha

Głodujesz na diecie, wylewasz siódme poty na siłowni, a Twój brzuch po ciąży nadal wygląda jakbyś nosiła w nim dziecko? Sprawdź czy nie dotyczy Cię problem z rozstępem mięśni prostych brzucha.

ssw33-bauchmuskeln

Często zdarza się, że mimo ogromnego wysiłku, brzuch nie wraca do formy po ciąży. Warto wtedy sprawdzić czy nie doszło do stałego rozejścia mięśni prostych brzucha, ponieważ w takiej sytuacji żadna dieta ani treningi (oprócz odpowiednio dopasowanych ćwiczeń) nie pomogą. Dowiedz się jak przeprowadzić autobadanie, które pomoże Ci wykryć rozejście kresy białej.

Wiele kobiet bardzo szybko po porodzie, zaczyna pracować nad mięśniami brzucha, aby zgubić nadprogramowe kilogramy oraz ujędrnić rozciągniętą podczas ciąży skórę. Nic więc dziwnego, że niepokoimy się lub zniechęcamy, gdy pomimo zdrowej diety i aktywności fizycznej, nasz  brzuch nadal wygląda jak balon. Jeśli do tej pory żaden lekarz ani fizjoterapeuta nie oglądali pod tym kątem Twojego brzucha, najpierw sama sprawdź czy nie masz rozstępu mięśni prostych brzucha.

Jak dochodzi do rozstępu mięśni prostych brzucha?

Mięśnie proste brzucha to inaczej kresa biała, czyli kolagenowe pasma (rozcięgna mięśni), które ciągną się od najniższej części mostka do spojenia łonowego, między mięśniami prostymi brzucha (czyli tymi, które u niektórych widoczne są jako „sześciopak”). Znamiennym jest, że podczas ciąży u wielu kobiet w miejscy kresy białej powstaje ciemna kreska – tym ciemniejsza, im ciemniejsza jest karnacja przyszłej mamy. Ciemna kreska biegnie pionowo przez sam środek brzucha. Odpowiedzialna jest za to powiększająca swoje rozmiary macica, która powoduje rozciąganie m.in. mięśni i rozcięgien podczas ciąży.

Nie należy się tym zjawiskiem przejmować, ponieważ jest to zupełnie normalne podczas ciąży i dotyczy wszystkich ciężarnych. To, co różni niektóre kobiety, to powrót do formy sprzed 9 miesięcy. Wpływ na to ma oczywiście wiele czynników, takich jak uwarunkowanie genetyczne, metabolizm, hormony, dieta oraz aktywność ruchowa i inne. Nie jest natomiast powiedziane, że osoby, które były i są fit, nie dotknie tego typu problem. Nawet najsilniejsze mięśnie brzucha przed ciążą nie są w stanie uchronić przed rozstępem, ponieważ rosnące w brzuchu dziecko musi mieć miejsce. Czasem wręcz,  mocne mięśnie, które są mniej elastyczne, mają większą szansę rozejść się mocniej niż te bardziej rozciągnięte. Do tego nieodpowiednie ćwiczenia w trakcie ciąży mogą tylko pogłębiać ten problem.

Pregnancy

Jak rozpoznać rozejście kresy białej i jak to sprawdzić u siebie?

Wystarczy, że poobserwujesz Trochę swoje ciało – czy masz wystający brzuszek? Stożkowatą wypukłość, która pojawia się w okolicy pępka (zwłaszcza podczas napinania mięśni przy czynnościach przypominających klasyczne „brzuszki”)? Zauważalne ruchy jelit? To te najbardziej widoczne i wyczuwalne objawy. Z tych mniej dostrzegalnych warto wymienić ból w dolnej części pleców lub nietrzymanie moczu. Pamiętaj zgłosić się do lekarza po zakończonym połogu, aby fachowo ocenił stan powłok brzucha. Jeśli nie zrobiłaś tego po ciąży, a Twój brzuch nadal wygląda kiepsko – warto i tak wybrać się do lekarza, który za pomocą USG zbada ewentualną przepuklinę brzuszną lub rozejście kresy białej.

Czas na autobadanie – połóż się na plecach, zegnij nogi, a stopy oprzyj płasko na ziemi. Jest to pozycja podobna do „brzuszków”, ponieważ teraz należy z wydechem unieść głowę oraz górną część tułowia, tak jakby się chciało zrobić brzuszek. Przy tak napiętej pozycji dwoma palcami (wskazującym i środkowym) jednej ręki, przesuwaj się powoli między mięśniami prostymi brzucha, od mostka do pępka i dalej, aż do spojenia łonowego. Jeżeli 2 (lub więcej) palce zapadają się do środka na jakimś odcinku między mięśnie proste, możesz podejrzewać u siebie rozstęp mięśni brzucha. Zazwyczaj rozejście jest największe w okolicy pępka.

Czy się pozbyć rozstępu kresy białej?

Jeśli po wykonaniu badania utwierdziłaś się, że dotyczy się problem rozstępu, czas na potwierdzenie diagnozy u specjalisty. Skonsultuj się z terapeutą okołoporodowym, fizjoterapeutą lub rehabilitantem, który pomoże Ci dobrać najskuteczniejsze ćwiczenia angażujące mięśnie poprzeczne oraz mięśnie głębokie. Tutaj kluczowa jest praca w jak najgłębszych partiach ciała, dlatego efekty są mało spektakularne (z zewnątrz), jednak bardzo ważne w przywracaniu brzucha do formy.

uesthetic-hero-image

 

Źródło:

https://www.womenshealth.pl/zdrowie/

0 komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Napisz komentarz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>