Zacznij sezon rowerowy

Zapaleni rowerzyści prawdopodobnie nie uznają przerwy w jeździe na swym ukochanym jednośladzie. Tylko śnieg po pas mógłby powstrzymać ich przed wyciągnięciem roweru z garażu. Część z nas czeka jednak do pierwszych, cieplejszych dni, aby cieszyć się jazdą na rowerze wraz z przyjaznymi warunkami atmosferycznymi. Jak przygotować się do sezonu rowerowego?

Woman riding a bicycle in the old european city

Zacznij od umycia roweru

            To jak potraktowałeś swój rower przed zimą, pokaże ile pracy czeka Cię w przygotowywaniu go na wiosnę. Jeśli zadbałeś o wyczyszczenie z błota i przyschniętego piasku przed schowaniem do piwnicy, teraz wystarczy go dobrze odświeżyć. Postaraj się dokładnie umyć rower – ramę przetrzyj wilgotną szmatką zamoczoną w samej wodzie. Jeśli zabrudzenia nie schodzą, sięgnij po płyn do naczyń lub szampon samochodowy. Łańcuch i tryby, jako miejsca trudno dostępne, łatwo wyczyścić starą szczoteczką do zębów, a następnie przetrzeć szmatką nasączoną naftą. Klocki hamulcowe i sztycę podsiodłową wycieramy bez użycia środków chemicznych. Mycie wodą pod ciśnieniem zostaw na podbramkową sytuację, lepiej unikać tej metody ze względu na ryzyko wypłukania smaru z łożysk lub dodatkowego wtłoczenia w nie brudu. Gdy rower jest już czysty i suchy, posmaruj napęd specjalnym olejem, a sztycę smarem.

Usuń rdzę

            O tym, czy będziemy zmuszeni walczyć na wiosnę z rdzą, w dużej mierze zależy od nas samych. Pamiętajmy, aby po zakończeniu sezonu przypilnować w jakich warunkach będziemy go przechowywać. Jeśli rower przezimuje w ogrzewanym pomieszczeniu po uprzednim wyczyszczeniu, wiosną nie będziesz miał zbyt wiele pracy. Jeśli jesteś zmuszony trzymać swój jednoślad w zimnej i wilgotnej piwnicy, sytuacja może ulec pogorszeniu.

            Zacznij od dokładnego obejrzenia całej powierzchni roweru, w celu stwierdzenia czy przez zimę  nie został pokryty rdzą. Jeśli doszło do korozji i widzisz rudawy nalot należy szybko reagować, gdyż rdza często oznacza uszkodzenie sprzętu. W przypadku pancerzy i linek, nie zastanawiaj się „czy może wytrzymają jeszcze ten sezon”, tylko niezwłocznie je wymień. Natomiast zardzewiały napęd, czyli elementy typu  kaseta, stalowe blaty, możesz spróbować wyczyścić drucianą gąbką i wszystko powinno być w porządku. Co do łańcucha należy ocenić stan zardzewienia – jeśli nalot widzisz tylko na zewnętrznych blaszkach, to wystarczy wyszczotkować stalową szczotką i nałożyć smar. Gdy łańcuch przerdzewiał do wnętrzności – musisz go wyrzucić i założyć nowy.  Tarcze hamulcowe z drobnym nalotem można oczyścić drobnym papierem ściernym, następnie odtłuścić i można je użytkować dalej. Zardzewiała rama to już zjawisko praktycznie niespotykane, chyba, że Twój rower jest zabytkowy i posiada stalową ramę niezbyt dobrej jakości. Korozja ramy to zazwyczaj kwestia estetyki, gdyż tylko bardzo wysoki stopień zardzewienia grozi pęknięciem w czasie jazdy. Drobny nalot na ramie możesz spróbować oczyścić stalową szczotką.

Zadbaj o sprawne hamulce

            Chyba nie musimy mówić jak ważne są sprawne hamulce bezpieczeństwa w rowerze. To one odpowiadają za nasze, jak i innych uczestników ruchu drogowego, bezpieczeństwo. Tylko poprawnie działający mechanizm jest w stanie zatrzymać rower, gdy tego potrzebujemy.

            Sprawdź zatem czy klocki hamulcowe są odpowiednio umocowane, czyli powinny przylegać do obręczy koła i wycierać się równomiernie. W przypadku odstępstw lub wątpliwości, należy je wyregulować (możesz to zrobić sam lub zgłosić się do serwisu). Jeśli zauważysz całkowicie przetartą gumę, wymień klocki na nowe. Ocieranie się stalowych części hamulca o obręcz może szybko spowodować jej poważne uszkodzenia.

            Zwróć uwagę na stan kół. Jakiekolwiek pęknięcia stanowią poważne zagrożenie i  nadają się jedynie do wymiany. Jeśli Twój rower ma koło skoncentrowane, czyli kołyszące się na boki podczas jazdy, jest defektem utrudniającym pedałowanie. Przy każdym obrocie, obręcz może się ocierać o klocki hamulcowe, co powoduje dyskomfort prowadząc rower. Skoncentrowane koło może z powodzeniem naprawić w sklepie rowerowym lub serwisie.

Verkauf eines Fahrrades im Fachgeschft - Beratungsgesprch zwischen Kundin und Verkufer

Sprawdź łańcuch

            Aby ułatwić sobie zadanie ocenienia stanu napędu, skorzystaj z pomocy drugiej osoby, która będzie trzymała kierownicę lub ustaw rower na specjalnym stojaku. Unieś tylne koło, zakręć korbą ręką i zmień kilkukrotnie biegi. W sprawnie działającym mechanizmie, zmiana biegów i przeskakiwanie łańcucha powinno być płynne i nie sprawiające żadnych problemów. W przypadku jakichkolwiek nietypowych dźwięków lub braku współpracy ze strony zębatki i łańcucha (łańcuch nie przeskakuje na kolejną zębatkę lub przeskakuje dwie na raz) to znak, że osprzęt jest wyeksploatowany i musisz wymienić zarówno łańcuch, jak i zębatkę. Natomiast jeśli oceniasz ich stan na dobry, a przerzutki i tak nie działają prawidłowo, oddaj napęd do serwisu w celu regulacji.

            Pęknięte pancerze od linek hamulców i zmiany przełożeń i/lub uszkodzone linki,  nadają się tylko do wymiany. Takie defekty znacznie utrudniają jazdę, ale mogą być również źródłem poważnych skaleczeń, gdyż często  poszarpane linki mają ostre zakończenia. Linki, które są w dobrym stanie technicznym, lecz nie działają prawidłowo, można naoliwić smarem.

Athletic couple pointing while riding bicycle

Pomyśl także o…

– przeglądzie opon i dętek – napompuj je zgodnie ze wskazaniami producenta; ogumienie przedziurawione lub przetarte jest do wyrzucenia

– sprawdzeniu zacisku koła

– wykonaniu testu sterów naciskając oba hamulce lekko przechylając rower do przodu (tak, by tylna opona się uniosła) i do tyłu (by uniosła się przednia opona), stukanie i obracanie się kierownicy w rękach to sygnał, by dokręcić stery

– unieś lekko rower na kilka centymetrów i upuść, tak by spadł na opony – jeśli usłyszysz cokolwiek niepokojącego, sprawdź czy gdzieś nie ma luzów lub innych usterek

– zaopatrzeniu się w działające oświetlenie oraz odblaski na rowerze i/lub odzieży, które mogą uratować Ci życie

– warto zastanowić się nad kupnem kasku – on również może uratować Twoje zdrowie i życie podczas potencjalnego wypadku drogowego.

            Zadbany, sprawny i czysty sprzęt, nie tylko cieszy oko, ale jest przede wszystkim bezpieczny. Jazda jest płynniejsza, a sprawdzone elementy i mechanizmy zapewnią Ci wycieczkę bez niepożądanych niespodzianek. Szerokiej drogi!

Couple having fun while cycling in the park