Foods High in vitamin C on wooden board.  Healthy eating.

Rola witaminy C

To, że witamina C jest ważna i jest dobrze widziane spożywać ją w dużych ilościach, mamy wpojone od dziecka. Ale co tak naprawdę wiemy o witaminie C? Jaką funkcję pełni w naszym organizmie? Jakie procesy wspomaga? Czym grozi jej niedobór? Przeczytaj w naszym tekście!

Co potrafi witamina C?

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest niezbędna do codziennego funkcjonowania organizmu. Jest nieodłącznym składnikiem procesu powstawania tkanki łącznej, spajającej tkanki organizmu i usprawniającej transport składników pomiędzy nimi. Odgrywa ważną rolę w metabolizmie lipidów oraz w profilaktyce niedokrwiennej choroby serca. Kwas askorbinowy bierze udział w wytwarzaniu kolagenu, który szybciej goi rany, złamania, siniaki oraz łagodzi krwotoki. Witamina C wspomaga układ odpornościowy podczas choroby – dzięki niej łagodniej przechodzimy przeziębienia, a objawy są mniej dokuczliwe. Ma również dobroczynny wpływ na serce i układ nerwowy.

Ale to nie wszystko – witamina C jest podstawowym antyutleniaczem, co oznacza, że usuwa wolne rodniki, a tym samy zapobiega rozwojowi choroby nowotworowej. Jest konieczna przy prawidłowym wchłanianiu żelaza i wapnia w przewodzie pokarmowym. Kwas askorbinowy minimalizuje tworzenie się nitrozoamin, które wykazują właściwości kancerogenne, dzięki czemu mamy ochronę przed nowotworem jelita grubego. Dodatkowo chroni przed rakiem żołądka i przełyku.  Zapobiega uszkodzeniom mózgu przez wolne rodniki, neutralizując je znacznie zmniejsza objawy chorób neurologicznych, np. Alzheimera schozofrenii, strawdnienia rozsianego, choroby Parkinsona. Nadmian witaminy C jesyy wydalany wraz z moczem, dlatego bardzo ciężko ją przedawkować. Jedynie osoby ze skłonnością do kamieni nerkowych, nie powinny spożywać więcej niż 1000mg witaminy C na dobę.

astuce-tache-jus-d-orange

Jakie jest nasze zapotrzebowanie na witaminę C?

Naukowcy wciąż spierają się w sprawie dawki, jaką człowiek powinien spożywać w ciągu dnia. Badania wykazują, że dawka ta jest zróżnicowana w poszczególnych krajach i waha się w granicach 30-100 mg/dzień. Udowodniono, że dzienne zapotrzebowanie zwiększa się u osób z nadciśnieniem tętniczym, palących papierosy, alkoholików, cukrzyków, zestresowanyxh i prowadzących zły styl życia. Czy wiesz, że zapotrzebowanie palaczy jest o 40 mg większe niż osób niepalących? Więcej witaminy C potrzebują też mieszkańcy dużych miast, ze względu na obecne w środowisku zanieczyszczenia i toksyny. Pamiętaj, że przyjmowanie niektórych leków może zwiększać zapotrzebowanie, a kwas acetylosalicylowy hamuje jej wchłanianie.

Co do samego wchłaniania, to nie należy się tym zbytnio martwić, gdyż kwas askorbinowy z fizjologicznej dawki nieprzekraczającej 200 mg wchłania się niemal w 100%.

Czym grozi niedobór witaminy C?

Wydawać by się mogło, że przy tak powszechnej dostępności owej witaminy, ciężko o jej niedobór. Jest to jednak możliwe, zwłaszcza przy niewielkim spożyciu owoców i warzyw. Objawami niedoboru witaminy C jest: osłabienie, krwawienie z dziąseł, spadek wagi i długotrwałe gojenie się ran, pękające naczynia krwionośne, łatwo powstające siniaki, spadek odporności, niedokrwistość, bóle kostno-stawowe, zaczerwienienie. Długotrwały niedobór sprzyja powstawaniu zmian miażdżycowych w naczyniach oraz podwyższeniu ciśnienia krwi.

Czy witamina C leczy przeziębienie?

Zdania są na ten temat podzielone. Nie istnieje naukowe potwierdzenie, że witamina C leczy przeziębienie (czyli wirusowe zapalenie dróg oddechowych z bólem gardła, katarem i stanem podgorączkowym). Przeciwnicy uważają, że nie leczy i wskazują na to, że nadmiar niekorzystnie wpływa na nasz organizm – obciąża nerki i może doprowadzić do kamicy nerkowej.  Faktem jest natomiast, że kwas askorbinowy uszczelnia naczynia krwionośne i dzięki temu zmniejsza obrzęki przy katarze, a także utrudnia rozwój choroby. Należy jednak działać zanim takie przeziębienie się pojawi – profilaktycznie uzupełniaj zapotrzebowanie na tę witaminę. Pamiętaj, że powinno zażywać się ją przed posiłkami, gdyż rozpuszcza się ona w wodzie, a nie w tłuszczach.  Najlepiej wspomagać witaminę C, witaminą E.

food with vitamin c

Gdzie znajdziesz witaminę C?

Do produktów bogatych w witaminę C należą m.in.: cytryny, pomarańcze, grejpfruty, kiwi, melony, ananasy,ale także rosnące w Polsce czarne oraz czerwone porzeczki, truskawki, jagody czarnego bzu, maliny, jeżyny. Jest jej dużo w warzywach: brukselce, kapuście, kalafiorze, rzepie, cebuli,, szpinaku, brokułach, groszku zielonym, kalarepie, szparagach, papryce. Znajduje się też w jabłkach, ziarnach soi, ziemniakach, pomidorach oraz karczochach. Najlepszy sposób przechowywania warzyw i owoców bogatych w witaminę C stanowi mrożenie.

Dla porównania sok z cytryny zawiera 46mg witaminy C na 100g produktu. Czy wiesz, że istnieje owoc, który ma jej w przedziale 1000 a 5300/100g? Dowiedz się, które owoce mają najwięcej witaminy C:

http://blog.magazyn-zdrowia.pl/?p=291

Źródło:

https://portal.abczdrowie.pl/

0 komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Napisz komentarz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>