ice skates against an weathered wooden wall with lightbulbs

Łyżwiarskie szaleństwo

Zima w mieście często powoduje, że zalegamy w domach i mamy dużo mniej ruchu niż latem. Sezon narciarski trwa, ale nie każdego stać na wyjazd w góry, wyposażenie narciarskie czy snowboardowe oraz karnety. Wiele osób zmuszonych jest pozostać w mieście, ale to nic straconego! Panie, Panowie, nie zapominajcie o łyżwach!

Według statystyk łyżwy to jeden z najtańszych i najchętniej wybieranych sportów zimowych. Dostęp do niego ma każdy, ponieważ w każdym mieście można spotkać odkryte lodowiska, a w większości także kryte. Ponadto kto nie ma łyżew, zawsze może je wypożyczyć w wypożyczalni za niewielką kwotę. Ten sport zapewnia szybką poprawę kondycji i wzmocnienie całego ciała oraz odporności.  Zanim jednak wskoczycie w łyżwy dowiedzcie się jakie jeszcze korzyści możecie  dzięki nim uzyskać.

Attractive young woman ice skating during winter - retro filterCiało

Podczas jazdy na łyżwach angażujemy w ruch całe nasze ciało. Już od pierwszych chwil na lodowisku jesteśmy zmuszeni zachować równowagę, która osiągamy dzięki odpowiedniemu balansowaniu rękoma i nogami. Odpowiednia postawa, jaką musimy utrzymać na łyżwach wpływa na  wzmocnienie mięśni wokół kręgosłupa, dzięki czemu przestajemy się garbić, oraz na mięśnie brzucha, również odpowiedzialne za wyprostowaną sylwetkę. Oprócz tego aktywne są mięśnie pośladkowe i obręcz barkowa wraz z ramionami. Kolejnym atutem jest to, że gdy próbujemy zachować równowagę wzmacnia się nasza koordynacja ruchów, które z czasem nabierają gracji i wdzięku.
Jazda na łyżwach wspaniale wpływa na wszystkie partie naszych mięśni, również tych małych, nieużywanych podczas czynności dnia codziennego – zwłaszcza wokół bioder, kolan i kostek. Intensywnie pracują nasze nogi, a w szczególności mięśnie czworogłowe wraz ze swoimi ścięgnami oraz mięśnie łydek. Ruchom nóg towarzyszy kołysanie ramion, a przy tym pracuje całe ciało, więc mamy zapewniony super trening budujący nasza masę mięśniowa całego ciała. Podczas uprawiania tego sportu poprawia się także nasze krążenie oraz wydolność całego organizmu.

Ważne jest jednak, aby nie skończyć na jednym wyjściu na lodowisko, lecz regularnie uprawiać sport. Najlepsze efekty uzyskamy, gdy przez cały sezon będziemy jeździć przynajmniej dwa razy w tygodniu. Podczas godzinnej jazdy na łyżwach można spalić od 300 do 800 kcal – zależnie od intensywności treningu, dzięki czemu będziemy się cieszyć  zrzucaniem zbędnych kilogramów i ładnie wyrzeźbioną sylwetką.

Duch

father with two kids skating in winterOprócz masy fizycznych korzyści dla naszego organizmu, jazda na łyżwach wpływa korzystnie także na naszą psychikę. Duży ruch powoduje wzrost poziomu endorfin odpowiedzianych za nasze dobre samopoczucie. Poprawia się nasza koncentracja, sprawność umysłu oraz odporność na stres, którego w dzisiejszych czasach mamy niemało. Dodatkowo otwarte lodowiska są szansą na ruch na świeżym powietrzu, przez co nasz umysł jest dotleniony, a to również sprzyja naszemu lepszemu samopoczuciu. Na lodowisku skupiasz się na zachowaniu równowagi, co pozwala na zrelaksowanie się i oczyszczenie umysłu. To także świetna zabawa dla całej rodziny, zwłaszcza gdy pośród nas jest osoba poczatkująca. Wówczas podczas obserwowania wygibasów na lodzie śmiechom nie ma końca.

Wyposażenie

Jeśli planujemy regularnie chodzić na lodowisko, lepiej wyposażyć się we własne dobrze dopasowane łyżwy, zamiast brać z wypożyczalni. Wówczas trzeba zwrócić uwagę na to, jak są wykonane i czy dopasowują się do naszej stopy. W przeciwnym razie w za ciasnych możemy nabawić się niepożądanych odcisków i bólu, a w za luźnych łatwiej będzie o kontuzje.

Do wyboru mamy łyżwy dostosowane do jazdy figurowej, oraz do hokeja.  Na hokejówka jeździ się dużo szybciej, dlatego częściej sięgają po nie mężczyźni, którzy lubią prędkość. Jednak dla tych, którzy są początkującymi w tym sporcie polecamy figurówki zakończone ząbkami . Łyżwy możemy rozróżnić także na rodzaj tworzywa, z którego stworzony jest but. Buty skórzane są dużo miększe od plastikowych, dzięki czemu mamy większą swobodę ruchu. Z drugiej strony te plastikowe są stabilniejsze i lepiej chronią stawu skokowe. Najlepszym rozwiązaniem będzie wypożyczenie różnych modeli i przetestowanie ich na lodowisku.

Oprócz butów zadbajmy o strój, w którym będziemy jeździć. Podczas jazdy na łyżwach stopniowo się rozgrzewamy, dlatego najlepiej ubierać się „na cebulkę”. Początkowo możemy odczuwać chłód, który bije od lodowej tafli, ale z czasem nasz organizm się rozgrzewa i wówczas łatwiej zdejmować z siebie kolejne warstwy ubrania. Nie zapomnijmy o rękawiczkach, które dodatkowo ochronią nas przed obtarciami w razie upadku.

Ice skatingPierwszy raz

Jeśli to będzie Wasz pierwszy raz na łyżwach starajcie się zachować równowagę, nie patrzcie pod nogi, lecz przed siebie, zamiast wymachiwać przeraźliwie ramionami trzymacie je nieco oddalone od tułowia i nie wyżej niż na wysokość klatki piersiowej. Biodra nie mogą być wypychane do tyłu, a nogi powinny być lekko ugięte w kolanach stanowiąc naturalny amortyzator dla całej sylwetki. Przy upadkach pamiętajcie by podpierać się dłońmi. Po upadku, chcąc wrócić do pionu, najpierw klęknijcie  na obu kolanach, podpierając się na obu dłoniach, następnie z kolan przejdźcie na łyżwy i dopiero w przysiadzie oderwijcie od lodu, jedna po drugiej, obie dłonie i podnieście się z przysiadu. Później pozostaje delikatne odpychanie nóg na zmianę. Pamiętajcie, że początki zawsze bywają trudne, ale zachowując ostrożność i cierpliwość szybko nauczycie się cieszyć tym sportem. Powodzenia! ;)

infografika1 (1)

Źródła: wformie24.poradnikzdrowie.pl, pracowniafizjoteka.pl, kobietawielepiej.pl, zimowanie.pl, portal.abczdrowie.pl

0 komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Napisz komentarz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>