Body positive yoga

Aerial yoga – odważysz się na jogę w powietrzu?

Aerial yoga to stosunkowo młoda dziedzina sportu, która cały czas pozyskuje nowych zwolenników. Jeśli kiedykolwiek marzyło Ci się szybowanie w powietrzu, aerial yoga może te marzenia po części spełnić. Ta nowa forma ruchu łączy ze sobą fitness, akrobatykę, pozycję z tradycyjnej jogi oraz elementy tańca. A wszystko to w podwieszonym pod sufitem hamaku. Jakie korzyści płyną z aerial yogi?

pexels-photo-272158

Kilka słów o koncepcji aerial yogi

Aerial yoga, nazywana również jogą w hamakach, antigravity yoga, aerojogą czy jogą z chustą, jest koncepcją wymyśloną przez Michelle Dortignac, która w 2006 roku w Nowym Jorku po raz pierwszy użyła hamaku do zajęć jogi.  Michelle jest tancerką i akrobatką, której pasją jest kultura wschodu – na tej bazie powstała dyscyplina łącząca ze sobą piękno i grację ćwiczeń na hamaku oraz spokój i harmonię tradycyjnej jogi.  Efekt jej pracy w krótkim czasie zdobył grono fanów, by za sprawą gimnastyka i choreografa Christophera Harrisona w 2007 roku pojawić się w kolejnych fitness klubach w formie określonej techniki i choreografii. Twórcy zachęcają do własnych interpretacji, dzięki czemu jest możliwy stały rozwój tej młodej dziedziny. W aerial yodze znajdziesz również elementy tańca, stretchingu i fitnessu.

Aerojoga – jak wyglądają zajęcia

Głównym założeniem tej formy ruchu jest wykonywanie wszystkich pozycji (asan) przy użyciu podwieszonego pod sufitem hamaka/chusty, wykonanej z delikatnych tkanin. Pierwsze zajęcia pozwalają na oswojenie się z chustą oraz z przebywaniem w powietrzu. Część ludzi odczuwa lęk na myśl o przeniesieniu całego ciężaru ciała na hamak, dlatego podczas pierwszych zajęć pozwalamy sobie na dobre zaznajomienie się z chustą. Przyrząd ten ma za zadanie odciążyć stawy ćwiczącego, a co za tym idzie otworzyć się i poczuć specyficzną lekkość ciała i umysłu.  W założeniu, każde zajęcia powinny rozpoczynać się od ćwiczeń wykonywanych w kontakcie z podłogą, co pozwala na stopniowe wprowadzenie w trudniejsze pozycje. Rozgrzewka polega na rozgrzaniu i rozciągnięciu mięśni poprzez np. krążenia tułowia czy skłony. Dopiero po solidnej rozgrzewce, przenosimy cały ciężar ciała na hamak. Początkujący wykonują proste asany, Ci bardziej zaawansowani dokładają w powietrzu elementy akrobatyki. Wraz z poziomem zaawansowania oraz umiejętności, coraz większa część zajęć odbywa się w całkowitym podwieszeniu, bez kontaktu z podłożem.

Zadbaj o odpowiedni strój, aby nie miał żadnych wystających elementów np. suwaków, guzików, które mogłyby uwierać. W celu zabezpieczenia przed otarciami załóż długie spodnie oraz koszulkę  zakrywającą ramiona. Aerial yogę ćwiczy się boso, a przed zajęciami należy ściągnąć całą biżuterię. Koszt jednych zajęć, w zależności od klubu, to ok. 30-40zł.

Woman sits in lotus pose in hammock practicing aerial yoga

Aerial yoga – korzyści

Największą korzyścią trenowania jest ogromna porcja pozytywnej energii. Mimo sporego wysiłku, sam fakt odrywania się od ziemi przy wykonywaniu asan, pozwala nam niejako oderwać się od problemów dnia codziennego. Poprzez ćwiczenia fizyczne, oczyszczamy także umysł. Z bardziej „namacalnych” zalet – hamak pozbawia nas ciężaru własnego ciała, co oznacza dla nas odciążenie stawów i kręgosłupa. Tego typu rehabilitacja jest  potrzebna przede wszystkim osobom z wadami postawy. Nie zapominajmy, że air joga bazuje na ćwiczeniach rozciągających, tak więc kolejnymi korzyściami są: uelastycznione ciało, zwiększenie ruchliwości stawów i głębokie rozciąganie mięśni. Czy wiesz, że dodatkowym efektem praktykowania jogi są dodatkowe centymetry wzrostu? Intensywne rozciąganie mięśni podczas zajęć powoduje, że ćwiczący wychodzą z aerial yogi o 2-3cm wyżsi i stan ten utrzymuje się przez kilka kolejnych godzin, dopóki mięśnie się nie skurczą.

Trenując jogę w powietrzu wzmacniasz mięśnie ramion i nóg, gdyż to właśnie na bazie ich siły wykonuje się większość asan. Figury w powietrzu wymagają dużo płynnych ruchów przy przejściach z pozycji do pozycji, dlatego ćwiczy również brzuch, który unosi ciało np. podczas wyjścia z pozycji odwróconej. Inną zaletą zajęć jest poprawienie ukrwienia oraz dotlenienie mózgu przy odwróconych pozycjach. To doskonale wpływa na koncentrację oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Specjalny dobór pozycji masujących nasze ciała, powoduje poprawę ukrwienia organów wewnętrznych, które usprawniają funkcjonowanie systemu trawiennego, limfatycznego oraz krwionośnego. Na jednych zajęciach możesz spalić ok. 150 kalorii.

Dodatkowo taka forma jogi silnie oddziałuje na psychikę, gdyż rozluźnia i relaksuje. Doświadczenie związane z unoszeniem w powietrzu uczy otwartości oraz dodaje odwagi. Air joga wymaga wiary we własne siły i umiejętności oraz daje poczucie wolności. Płynność ruchów i poprawa elastyczności ciała wpływa na poczucie kobiecości i zmysłowości.

Kto nie powinien trenować aerial yogi?

Ze względu na dużą liczbę asan wykonywanych w odwróconej pozycji, z jogi w powietrzu powinny zrezygnować przede wszystkim osoby z chorobami serca. Innymi przeciwwskazaniami są: jaskra, ciąża, menstruacja, uraz głowy, przebyta operacja, skłonności do mdlenia, osteoporoza, zespół cieśni nadgarstka, zapalenie zatok przynosowych, dyskopatia, zapalenie stawów oraz choroby układu nerwowego.

Jeśli myślisz, że nadwaga może być przeszkodą w uprawianiu tego rodzaju jogi to jesteś w dużym błędzie. Hamak jest w stanie utrzymać nawet 400kg, tak więc żadna nadwaga nie jest wymówką. Poza tym to właśnie osoby z obciążonymi stawami (np. poprzez wagę), będą odczuwały najprzyjemniejsze skutki aerial yogi.

pexels-photo-705122

Źródło:

http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/

0 komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Napisz komentarz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>