Work life balance – na czym polega i jak go osiągnąć?

Obecnie życie zawodowe gwałtownie przyspieszyło, gonimy za kolejnymi celami, ambicjami i planami. Osiągnięcie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym nie należy do łatwych zadań. Rozwój technologi, natłok obowiązków spowodował, że przestaliśmy mieć czas na odpoczynek, kontakty z najbliższymi, co w konsekwencji przyczyniło się do pogorszenia naszej wydajności oraz motywacji do pracy.

Czym jest work life balance?

Work life balance polega w głównej mierze na zbilansowanym zarządzaniu sobą w czasie. Jego celem jest znalezienie złotego środka między „pracą” (kariera, biznesem, ambicjami) a życiem prywatnym (zdrowiem, rozrywką, rodziną, duchowością itp.).

Co daje work life balance?

Jeśli masz problem z nadmiernym stresem, wypaleniem zawodowym lub pracoholizmem wdrożenie koncepcji work life balance będzie dla Ciebie idealnym lekarstwem. Pogodzenie życia zawodowego z prywatnym sprawia, że pracownicy są o wiele szczęśliwsi. Mniejsza ilość stresu i zmęczenia wpływa także na ich zdrowie, zmniejsza się ich podatność na infekcje, ryzyko wystąpienia depresji, czy też pojawienia się problemów z odżywianiem. W konsekwencji pracownicy są też o wiele wydajniejsi i lepiej wykonują swoje codzienne obowiązki. Firma, w której panuje work life balance, ma lepszy wizerunek, co pomaga przyciągać do siebie wykwalifikowanych specjalistów.

Jak osiągnąć work life balance?

W praktyce osiągnięcie work life balance zależne jest zarówno od pracodawcy jak i pracownika. By ułatwić podwładnym pogodzenie pracy z życiem prywatnym właściciele firm mogą wprowadzać takie udogodnienia jak: elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej, organizowanie imprez integracyjnych, benefity pozapłacowe, które umożliwią rozwijanie zainteresowań i pasji poza godzinami pracy. Z drugiej strony ociągnięcie zbilansowanej równowagi między pracą, a życiem prywatnym zależy od tego, na ile pracownik będzie potrafił być asertywny, rezygnować z nadmiernego perfekcjonizmu, a także ustalać sobie właściwe priorytety w życiu. Oprócz umiejętności tych pomóc mogą: ograniczenie z korzystania z social mediów, rozpoczęcie aktywności fizycznej oraz regularne spotkania z najbliższymi. Warto pamiętać także o dłuższym urlopie, minimum raz w roku oraz o odcięciu się od spraw związanych z życiem zawodowym po godzinach pracy.

 

Osiągnięcie stanu work life balans nie należy może do najprostszych celów. Natomiast z pewnością prowadzi do wielu pozytywnych skutków i warto podjąć się wysiłku i wdrożyć go w życie.