Woman wearing two piece bikini applying suncream with sun drawn on back on the tropical beach.Summer vacations

Oparzenia słoneczne – jak sobie z nimi radzić?

Gdy na zbyt długi czas wystawisz swoją skórę na działania słońca, możesz doprowadzić do oparzeń słonecznych. Dzieje się tak poprzez szkodliwe promieniowanie UV. Jest to przykra konsekwencja zbyt długiego plażowania lub wizyty w solarium. 

 

Oparzenia słoneczne pierwszego stopnia to przede wszystkim zaczerwienienie skóry oraz uczucie bólu w podrażnionym miejscu. Zazwyczaj dolegliwości ustąpią po dwóch czy trzech dniach. Ten typ oparzenia odnosi się jedynie do zewnętrznej warstwy skóry. Najczęściej dochodzi do jej złuszczenia. 

A female touching her sunburned shoulder

Dużo poważniejszym oparzeniem jest oparzenie słoneczne drugiego stopnia. W tym przypadku uszkodzenia doznaje zarówno naskórek jak i skóra właściwa. Oprócz objawów takich jak zaczerwienienie czy ból, dochodzi jeszcze jedna rzecz. Mianowicie, tworzą się pęcherze wypełnione płynem surowiczym. Dolegliwości potrafią się utrzymać nawet do kilku tygodni! Przy takim oparzeniu niezbędna jest konsultacja z lekarzem, który przepisze odpowiednie preparaty.

 

Kiedy pojawiają się pierwsze oznaki oparzenia słonecznego? Dopiero po kilku godzinach. Dlatego tak ważne jest odpowiednio kontrolować czas, który przeznaczamy na opalanie się. Zaczerwienień nie zauważymy od razu. 

  

Istnieją jeszcze oparzenia trzeciego stopnia – te najpoważniejsze. Dotyczą oparzenia naskórka, skóry właściwej, tkanki podskórnej oraz samych nerwów, przez co skóra nie wykazuje reakcji na dotyk. Leczenie może potrwać do kilkunastu tygodni i niezbędna jest konsultacja lekarska. 

Co możesz zrobić aby złagodzić oparzenia pierwszego stopnia?

Beautiful young woman is enjoying sunshine at the beach with sun cream on her breast

  • schłodzić miejsce oparzenia np. chłodnym okładem z wilgotnego ręcznika
  • posmarować kremem po opalaniu zawierającym mentol i alantoinę
  • zastosować panthenol w sprayu
  • użyć maści z kwasem hialuronowym
  • suplementować witaminy E i C, które regenerują uszkodzony naskórek
  • wykonać okład z zimnego jogurtu, kefiru czy zsiadłego mleka
  • użyć żelu aloesowego
  • obłożyć pokrojonymi w plasterki, schłodzonymi pomidorami czy ogórkami
0 komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Napisz komentarz!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>