cyclist riding mountain bike in the forest

Czy jazda na rowerze wpływa na kondycję umysłową?

Lubisz jeździć na rowerze? To świetnie! W takim razie ten artykuł utwierdzi Cię w przekonaniu, że dobrze jest robić jak najwięcej kilometrów na Twoim ulubionym dwuśladzie. Jazda na rowerze to nie tylko świetny sposób na schudnięcie lub utrzymanie wagi, wzmocnienie mięśni oraz poprawienie kondycji. To także metoda na usprawnienie pracy naszego mózgu.

 In Great Mood Today

Dobrze wiesz, że jazda na rowerze pozytywnie pływa na sylwetkę – pozwala spalać tkankę tłuszczową oraz zbijać kolejne nadprogramowe kilogramy. Dzięki takiej formie aktywności fizycznej kształtujesz i rzeźbisz mięśnie – nóg, pośladków, brzucha i pleców. Dzięki rowerowym wycieczkom relaksujesz się, odpoczywasz i ładujesz baterie pozytywnym samopoczuciem. Pedałowanie wzmacnia serce, poprawia wydolność oddechową oraz obniża ciśnienie. Jakie jeszcze korzyści płyną z jazdy na rowerze?

Najnowsze badania przeprowadzone przez holenderskich naukowców z Uniwersytetu w Utrechcie wskazały na związek pomiędzy jazda na rowerze a poprawą integralności oraz spójności istoty białej w mózgu. Co to tak naprawdę oznacza?

Należy zacząć od wyjaśnienia z czego m.in. składa się nasz mózg. Tworzą go dwa rodzaje tkanek: istota szara oraz istota biała.  Ta druga to swoiste centrum komunikacji, ponieważ odpowiada również za połączenia z istotą szarą. Badacze udowodnili, że  pod wpływem regularnego jeżdżenia na rowerze, impulsy pomiędzy komórkami układu nerwowego przebiegają szybciej. W efekcie nasz mózg pracuje sprawniej, uzyskujemy zdolność szybkiego  podejmowania decyzji, poprawia się nasza pamięć, a proces uczenia się ulega ulepszeniu.

Inne badania pochodzące z Tajwanu również potwierdzają zbawienny wpływ roweru na nasz umysł. Naukowcy przeprowadzili test z wykorzystaniem dwuśladu. Uczestnicy testu przez 12 tygodni trenowali na rowerze. Po takim czasie nie tylko ich mięśnie uległy wzmocnieniu, ale i neurotropowy czynnik pochodzenia mózgowego (BDNF). Ta tajemniczo brzmiąca nazwa oznacza nic innego jak białko, które odpowiada za regulację nastroju, poziomu stresu oraz usprawnienie pamięci. To tylko potwierdza tezę o zmniejszeniu ryzyka depresji oraz zaburzeń lękowych, dzięki regularnej jeździe na rowerze.

 styl-casual-1024x682

Dla nas oznacza to, że po przyjemnej przejażdżce po ładnej okolicy, powinniśmy mieć dużo lepszy nastrój. Jazda na rowerze wpływa dodatkowo na iloraz inteligencji. Jak to możliwe? Wszystkie formy ćwiczeń aerobowych (np. pływanie, bieganie czy właśnie jazda na rowerze) pozytywnie pływają na hipokamp, czyli część mózgu odpowiedzialną za pamięć oraz uczenie się.

Jak to się ma badań? Testy przeprowadzone na Uniwersytecie w Illinois potwierdziły, że po 6 miesiącach codziennej jazdy na rowerze, hipokamp uczestników zwiększył się o 2%, a zdolności zapamiętywania oraz rozwiazywania problemów aż o 15-20%. Dodatkowo osoby te zauważyły u siebie znaczną poprawę koncentracji. Pół roku jazdy na rowerze potrafi odmłodzić mózg o 2 lata.

Jak zatem jeździć, aby cieszyć się tymi wszystkimi dobrodziejstwami? Eksperci twierdzą, że trening wcale nie musi być intensywny i długi. Już 30 minut jazdy w umiarkowanym tempie każdego dnia, pozwala zwiększyć wydolność mózgu. Nie ma też większego znaczenia czy jeździmy na zewnątrz czy na rowerze stacjonarnym. Obie formy przynoszą takie same pozytywne rezultaty dla zdrowia mózgu.

A więc – szerokiej drogi!

Źródło:

https://portal.abczdrowie.pl/

0 komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Napisz komentarz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>