Unikaj przetrenowania

Mocne postanowienie, że od teraz zaczynamy ostro trenować nie jest niczym złym. Ważne, aby znaleźć w tym zdrowy umiar. Jeżeli wpadniemy w wir ćwiczeń i bez opamiętania będziemy ćwiczyć codziennie przez długie godziny, możemy nabawić się przetrenowania, a to bardzo poważna dolegliwość…

Przetrenowanie to stan przewlekłego zmęczenia, spowodowane intensywnym wysiłkiem fizycznym. Jest to przypadłość, która nie dotyczy, wbrew pozorom, wyłącznie zawodowych sportowców. Może spotkać każdego, kto ma styczność ze sportem, niekoniecznie uprawiając go wyczynowo.

Objawy przetrenowania nie są zawsze widoczne gołym okiem. Pierwsze symptomy są bardzo niewyraźne i łatwo je przegapić. Tymczasem możemy się ich nabawić poprzez doprowadzenie do przemęczenia organizmu i niezapewnienie mu odpowiedniego czasu na odpoczynek.

Na przetrenowanie każdy, kto uprawia sport, powinien być bardzo wyczulony po to, by odpowiednio i jak najszybciej na nie zareagować. Jeżeli je zignorujemy, możemy trafić do szpitala, a tego każdy chciałby przecież uniknąć.

Wszystko przez to, że podczas treningów wyczerpujemy zapasu glikogenu w organizmie, a co za tym idzie – odwadniamy się. Dlatego też nasze mięśnie, ścięgna i kości potrzebują czasu na regenerację. Jeżeli go im nie zapewnimy, możemy doprowadzić do przewlekłego zmęczenia. Najczęstszymi objawami są:

  • uczucie wyczerpania,Agotamiento despues de entrenar.
  • ataki duszności,
  • zniechęcenie,
  • częste zawroty głowy,
  • uczucie otępienia,
  • zniechęcenie do treningów,
  • apatia,
  • złe samopoczucie,
  • brak apetytu,
  • rozdrażnienie,
  • problemy z zasypianiem,
  • bóle stawów i mięśni,
  • bóle głowy,
  • bóle serca,
  • problemy z oddawaniem moczu,
  • mniejszy popęd seksualny,
  • spadek wagi.

Przetrenowanie przejawia się również przez oznaki, które, w przeciwieństwie do poprzednich, odczuwalnych subiektywnie, są obiektywne. Należą do nich:

  • gorsza kondycja,
  • mniejsza wydolność organizmu,
  • pogorszenie wyników sportowych,
  • dygotanie kończyn,
  • nadpotliwość,
  • słaba kondycja ruchowa,
  • wzrost ciepłoty ciała,
  • wysokie tętno,
  • przyspieszony oddech.

Jeżeli podejrzewamy u siebie przetrenowanie warto wówczas wykonać badanie krwi. Jeżeli wyniki wskazują na spadek hemoglobiny, erytrocytów i hematokrytu powinien być to dla nas sygnał, że musimy trochę przystopować. Wysiłek fizyczny, który wykonujemy, nie może być wykonywany ponad nasze możliwości. Inną przyczyną przetrenowania jest również rozpoczęcie treningów tuż po przebytej chorobie, podczas rekonwalescencji.

foto

Co zrobić, żeby zwalczyć przetrenowanie?

Przede wszystkim należy zmniejszyć intensywność treningów, ograniczyć ilość ćwiczeń. Nasz wysiłek powinien być dostosowany do naszych możliwości. Nie należy zapominać o tym, że po każdym ciężkim treningu należy odpocząć co najmniej jeden dzień, a także o wystarczająco długim czasie potrzebnym na sen.

Nasz trening powinien być również urozmaicony ćwiczeniami odciążającymi i rozluźniającymi. Są one szczególnie przydatne, gdy zaczynamy odczuwać zmęczenie i zniechęcenie. Doskonała jest wówczas joga.

Nie zapominajmy o pełnowartościowej diecie. Powinna być ona bogata w węglowodany, proteiny i zdrowe tłuszcze, a także witaminę C i witaminy z grupy B. Najlepiej, by nasze posiłki były jak najmniej przetworzone i jak najbardziej naturalne. Drugim niezbędnym składnikiem naszej diety jest woda, którą należy pić w jak największych ilościach.

Ignorowanie objawów przetrenowania może doprowadzić do bardzo nieprzyjemnych konsekwencji. Warto wiec uważnie obserwować swój organizm podczas ćwiczeń i w porę zapobiegać przewlekłemu zmęczeniu.

Źródła: www.zdrowylink.pl, www.modanazdrowie.pl, www.fitness.pl

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *