Refreshing after workout. Beautiful young woman in sports clothi

Pot to zdrowie – przekonaj się dlaczego

Pot wylewany na siłowni to nie tylko czysta satysfakcja, że nasza sylwetka zaczyna się kształtować. To reakcja fizjologiczna, która niesie dla organizmu wiele korzyści zdrowotnych. Dlaczego warto wylewać z siebie siódme poty?

 shutterstock-582126502

Jeśli do tej pory wstydziłeś się spoconej koszulki – od dzisiaj zmień to myślenie. Pot to powód do dumy i zaraz dowiesz się dlaczego.

  1. Podczas intensywnego treningu, krew w żyłach krąży dużo szybciej, aby dostarczyć więcej tlenu do pracujących mięśni. Odbiera od nich ciepło, które wytwarzają, podnosząc tym samym temperaturę organizmu i uruchamiając ekrynowe gruczoły potowe ( istnieją również gruczoły apokrynowe, które wydzielają pot jedynie pod wpływem emocji). Krople potu odparowując, schładzają skórę, a tym samym przepływającą pod nią krew, która z kolei ochładza mięśnie i narządy wewnętrzne.

Pocenie się utrzymuje temperaturę ciała jak najbliższą optymalnym 36,6 stopniom. Bez potu bardzo szybko doszłoby do przegrzania organizmu. Już kilkanaście minut bez termoregulacji jest śmiertelnie niebezpieczne. Hipotetycznie – blokując wszystkie gruczoły potowe, temperatura ciała wzrosłaby tak bardzo, że białko zaczęłoby się ścinać i nastąpiłby zgon.

 Tired and sweaty but satisfied woman after workout at gym

  1. Gdy się pocisz, uruchamiają się w Twoim organizmie białka szoku cieplnego.
    To białka mające za zadanie chronić inne białka przed uszkodzeniami oraz naprawiać te już uszkodzone. Stąd ich druga nazwa „białka opiekuńcze”. Białka szoku cieplnego potrafią również blokować komórki odpowiedzialne za stan zapalny w organizmie.

            Stany zapalne zaś jedną z największych zmor metabolizmu i ogólnej sprawności sercowo-naczyniowej. Pocenie się powoduje cały szereg pozytywnych reakcji. Przyspieszenie tętna pozwala nadążyć z pompowaniem krwi do używanych podczas ćwiczeń mięśni. Tak zwiększony przepływ krwi dostarcza więcej tlenu i składników odżywczych do pozyskania energii dla każdego ruchu.

  1. Zasada jest taka: im bardziej jest się fit, tym szybciej zaczynamy się pocić. I jest to dobry sygnał, ponieważ im szybciej rozpoczyna się ten proces, tym mniej energii zużywamy później do regulacji temperatury organizmu. Dlatego też nigdy nie zapominaj o rozgrzewce, która pozwala przygotować ciało do wysiłku, poprzez nadanie mu odpowiedniej temperatury. Ćwicząc regularnie nie tylko adaptujemy się do tolerancji podwyższonej temperatury, ale i poprawiamy tym samym termoregulację.

  1. Pot zapewnia świetny detoks organizmu. Trening cardio o umiarkowanej intensywności podkręca metabolizm, który wraz z potem wyrzuca z siebie substancje toksyczne zgromadzone np. w nerkach i wątrobie.
  2. Pot zawiera naturalny antybiotyk, zwany dermicydynę, który chroni Cię przed szkodliwymi patogenami np. bakteriami E.coli. Chlorek sodu zawarty w wydzielinie również działa bakteriobójczo. Pot z gruczołów ekrynowych ma odczyn kwaśny, co pomaga utrzymać naturalne pH skóry.
  3. Pot nadający skórze kwaśny odczyn chroni przed namnażaniem się szkodliwych patologicznych bakterii. Wraz z łojem i komórkami naskórka tworzą barierę ochronną przed UV, chemikaliami i alergiami. Pot chroni również skórę przed wysuszeniem, nawet po jego spłukaniu. A im bardziej nawilżona skóra, tym młodszy wygląd.
  4. Wilgotne czoło i strużka na plecach to widoczny i namacalny dowód Twojej ciężkiej treningowej pracy. Podczas gdy na efekty wysiłku widoczne na ciele trzeba czasem poczekać nawet kilka miesięcy – pot to Twoja codzienna dawka motywacji i satysfakcji, a co za tym idzie dobrego nastroju.

 1ba2de24d2cbb87fa2fc97c7f3944ff3

Źródło:

https://www.womenshealth.pl/

0 komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz dołączyć do dyskusji?
Napisz komentarz!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>