Jak zarządzać swoim czasem?
Marzeniem niemal każdej osoby jest posiadanie większej ilości czasu dla rodziny, przyjaciół i na rozrywkę. Nie wszyscy wiedzą, że wystarczy parę prostych tricków i doba staje się dłuższa!
Sprawdź, na co tracisz najwięcej czasu. Przeznacz tydzień na zbadanie tego, na co przeznaczasz swój czas. Warto zapisać w zeszycie co robiliśmy danego dnia i jaką ilość czasu to zadanie pochłonęło.
Zrozumiesz, jak wiele możesz zrobić, a z drugiej, na co marnujesz czas. Zobaczysz, które czynności doprowadziły do konkretnych efektów, a które były zupełnie bezproduktywne.
Do najczęstszych pożeraczy czasu należą:
- Odwracanie uwagi, hałas;
- Niezapowiedziani goście;
- Brak motywacji,
- Próba wykonania wszystkiego na raz;
- Przerwy na nieplanowane rozmowy telefoniczne;
- Brak priorytetów;
- Brak samodyscypliny;
- Nieumiejętność mówienia “nie”;
- Odkładanie pracy na później;
- Przesiadywanie na Facebooku i innych serwisach społecznościowych.
Warto poznać siebie i swoje możliwości. Obserwuj, o jakiej porze jesteś najbardziej produktywny. Nie ma na to żadnej innej recepty. Są osoby, którym lepiej się pracuje rano, są i takie, którym praca lepiej idzie po obiedzie.
Nie pozwól, by ci przeszkadzano, gdy musisz się skupić. Nie pracujemy w próżni, często się zdarza, że ktoś czegoś od nas potrzebuje. Warto jednak w takiej sytuacji określić, czy to sytuacja awaryjna i nasza reakcja jest niezbędna natychmiast, czy przypadkiem problem nie może poczekać, aż skończysz pracę nad aktualnym zadaniem?
Ważne jest, abyś ustalił priorytety i cele w danym dniu.
Wiesz, co powinno być ostatnią czynnością wykonaną w danym dniu? Zaplanowanie następnego dnia! Dzięki temu będziesz spać spokojnie, a odpowiednia ilość snu to podstawa wysokiej produktywności.
Pamiętaj, wielozadaniowość jest wrogiem produktywności!